vrijdag 29 januari 2016

Vijf manieren om met kleur het koopgedrag van de klant te beïnvloeden.

Eind vorig jaar heb ik een blog geschreven over de keuren-trend van 2016.
Nu gaan we wat dieper in op de invloed van kleur op het koopgedrag.
Niet alleen de kleuren in de winkel, maar ook de omgevingskleuren beïnvloeden de klanten bij het winkelen.
Kleur roept emoties op! 

Vijf manieren om met kleur het koopgedrag van de klant te beïnvloeden.

1) Vertel een verhaal met kleur.
Wel gevoel, welke sfeer wil je over brengen. Als je dat weet kan je thematisch kleuren kiezen. Wil je de sfeer van het strand oproepen, gebruik dan de kleuren van zand, water en zo'n. Het strandgevoel kan men associëren  met ontspanning en plezier.
Dit gevoel kan leiden tot het langer in de winkel blijven. 
Door thematisch of gevoelsmatig te denken, is het makkelijker om kleuren te bepalen.

2) Kleur zorgt voor comfort en rust. 
Tenminste als de juiste kleuren gebruikt worden. Kleuren zoals oranje en bruin komen uitnodigend en geruststellend over bij het winkelend publiek. Koelere kleuren zoals groen en blauw hebben een kalmeren effect.

3) Maak klanten alert op bepaalde producten door kleur.
Heldere kleuren zoals geel en rood zorgt voor aandacht/attentie bij de klant. Het werkt als een soort stopteken bij bv. een display. Dit komt omdat de kleur geel op het netvlies het eerst word waargenomen. En rood wordt al lang in verband gebracht met stoppen, of het nu voor een verkeerslicht, ambulance of in de winkel.
Ook al wijzen de onderzoeken uit dat rood meer aanzet tot koop, wees toch spaarzaam met deze kleur. Te veel rood kan z'n doel missen. Hou de volgende regel aan; Gebruik van het totale kleurenschema in je winkel niet meer dan 20% voor heldere accentkleuren.

4) Kleurt bouwt naamsbekendheid op.
Kleuren kunnen je naamsbekendheid verhogen tot wel 80% volgens onderzoekers aan de Universiteit van Loyola, Maryland. Dit door kleuren op de juiste manier te gebruiken in je logo/huisstijl. Het zal de klant helpen deze kleuren te associeren met je bedrijf.

5) Geef grenzen aan de hoeveelheid en mate van kleur. Zorg dat de kleur het product niet overschreeuwd. Zo kunnen felle kleuren afbreuk doen aan sommige producten of assortiment.
Wees subtiel in het gebruik van kleur en kleuraccenten. 

Conclusie: durf meer met kleur te doen en wissel eens van kleur. 10 jaar dezelfde kleur in je winkel is niet van deze tijd. Aan de andere kant wees ook niet te explosief met het gebruik van bepaalde kleuren. 
Kleuren kunnen je vrolijk maken😀 maar ook depressief😞

Geen opmerkingen:

Een reactie posten