vrijdag 22 januari 2016

Retailtrends 2016

Een belangrijke trend voor 2016 is een goede combinatie van off- en online winkelervaring.

Door het verzamelen van data van je klant kom je steeds meer te weten over het koopgedrag van de klant. Er zijn diverse technieken die inzicht bieden in het online gedrag van je klant. Waar zijn ze in geïnteresseerd en waarin niet. Voor de grote winkelbedrijven kan dit erg ver gaan. Zo kunnen deze snufjes (Beacons) je vertellen in welke delen van de winkel de klant het meest komt en zelfs welke producten het meest vastgepakt worden en hoe lang. Dit wordt gedaan door sensoren te plaatsen in de planken waar de kleding op ligt. Via statistieken wordt alles in kaart gebracht en zo kan je dus heel gericht reclame maken voor de klant. Ook al heeft deze gerichte reclame voordelen en wekt het vaak meer interesse in het desbetreffende produkt, toch zijn er ook ethische kanttekeningen bij te plaatsen. In ieder geval mag het niet zonder toestemming gebeuren en moet je de juiste app op je smartphone downloaden. Datalekken moet gemeld worden en wordt strafbaar. 
Beveilig sowieso je klantdata!

Naast deze trend zie je steeds meer grote of kleine touchscreens in de winkels. Hierop kunnen ze product informatie vinden over oa. herkomst, specificaties, prijzen, en in de foodsector informatie over allergenen en de bereidingswijze.
De voordelen zijn dat de klant snel de juiste informatie kan vinden, vaak sneller en nauwkeuriger dan veel personeelsleden kunnen geven. 
Het meest bijzondere is de zgn Touch Screen Mirror, je gaat in de winkel voor de spiegel staan en sleep allerlei virtuele kledingstukken over je eigen lichaam heen. 

Bovenstaande technieken zouden geen toekomst hebben als het mobiele medium niet een steeds groter terrein wint. Vooral de generatie van '80er en '90'er jaren stellen persoonlijke reclame meer op prijs dan grote algemene campagnes. Ze zijn opgegroeid en vergroeid met de moderne technologieën en hebben de komende jaren ook het meest te besteden.
Daar moeten we het dus van hebben, dus broodnodig om met je tijd mee te gaan en de mogelijkheden benutten. 
Zorg dus dat je op mobiele apparaten te vinden bent.

Nog een fenomeen en dat is 'showrooming' . Klanten bezoeken een winkel niet voor aankopen, maar een 'life' kennismaking met het product om het dan thuis online goedkoper te bestellen. Om dit te bestrijden moet de fysieke winkel kunnen concurreren op prijs en deze real-time kunnen aanpassen. Ondernemer en werknemers moeten showrooming herkennen en daar op anticiperen. Ook als de klant  thuis verder gaat 'winkelen' moet hij aanbiedingen binnen krijgen waar hij/zijn eerder life de artikelen heeft bekeken. Spaaracties voor kortingen en doelgerichte aanbiedingen bij bv. vaste klanten zijn erg belangrijk om showrooming tegen te gaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten